Blogi: Sivustoremppaa tulossa asiakkaita kuunnellen

4. helmikuuta 2022

Ruokavirasto.fi-sivuston etusivu on kuin näyteikkuna. Sieltä asiakkaat voivat katsella, mitä meillä oikeastaan onkaan tarjolla, ja päästä asiassaan eteenpäin. Kuitenkin sivuston tilastojen mukaan yhä useampi käyttäjä ohittaa näyteikkunamme. Moni hakee tiedon ulkoisesta hakukoneesta, josta ottaa kyydin suoraan etsimälleen sivulle.

Osa sivuston käyttäjistä ei löydä tarvitsemaansa tietoa. Yksi voi turhautua, kun etsii asiaansa sivuston sisäisellä haulla, joka tarjoilee ensimmäisenä jotain vanhoja liitteitä. Huh, huh! Toiselle tieto ei ehkä löydy ollenkaan, jos käytetyt termit ovat vieraita ja peräisin säädöksistä. Niin, moniko äiti etsii vauvaansa varten ruokasuosituksia sanalla imeväisikäinen? Joskus tieto voi olla tarjolla vain pdf-tiedostona, jota onkin sitten muuten puhelimen ruudulta vaikea lukea.

Lähes puolet asiakkaistamme selaa sivustoa mobiililaitteilla. Sivustoa käytetään hyvin erilaisissa tilanteissa, usein ammattikäytössä. Kaksi kolmesta käyttää sisäistä tai ulkoista hakukonetta. Myös näyteikkunan sivuuttavat eli hakukoneella sisältöön hyppäävät käyttäjät tarvitsevat kuitenkin tiedon siitä, kenelle sisältö on tarkoitettu.

Tuhansien sivujen muokkausurakka alkaa – tavoitteena ymmärrettävää tekstiä ja sujuvaa navigointia

Tiedon löydettävyys ja sisällön selkeys ovatkin ohjenuoriamme tämän ja ensi vuoden kestävässä sivustoremontissa. Tarkoituksemme on kehittää ruokavirasto.fi-sivustoa paremmin asiakkaitamme palvelevaksi. Tavoite on, että jatkossa sisältö on ymmärrettävämpää, silmäiltävämpää ja helpommin löydettävissä. Ruokavirastossa eri alojen asiantuntijat vastaavat sivustomme sisällöstä. Työtä on paljon, sillä kieliversiot mukaan lukien sivuja on yli 10 000.

Olemme ottaneet käyttöön palvelumuotoilun menetelmiä, jotta oppisimme enemmän asiakkaistamme ja heidän tavoistaan käyttää sivustoamme ja palvelujamme. Viime syksynä aloimme kartuttaa laajemmin asiakasymmärrystämme sivustotilastojen sekä asiakaskyselyn ja -haastattelujen avulla. Kehitämme tietojen perusteella sivuston toiminnallisuuksia ja tekstejä. Prosessin aikana kaikki ei välttämättä ole täydellistä heti, mutta parempaan asiakaskokemukseen pyritään. Seuraamme kehitystä jatkuvasti saamamme palautteen avulla ja asiakkaitamme haastatellen.

Haluamme pitää asiakkaidemme tarpeet mielessä myös jatkossa, joten kutsumme asiakkaitamme myös testaamaan kehittyviä sivujamme. Kiinnostuitko? Ilmoittaudu palveluiden kehittäjäksi (webropolsurveys.com).

Saara Linna
viestintäasiantuntija
asiantuntijapalvelujen yksikkö