Nautarekisterin ilmainen asiointisovellus täyttää vuoden!

27. huhtikuuta 2023

Ruokaviraston uusi nautarekisteri otettiin käyttöön 27.4.2022. Uuden nautarekisterin käyttöönoton myötä nautarekisterin asiakaspalvelu siirtyi Ruokavirastoon. Samalla avautui myös kaikille toimijoille tarkoitettu ilmainen asiointisovellus.

Ensimmäisen vuoden aikana nautarekisterin asiointisovelluksella on ollut yli 1600 käyttäjää. Nautarekisterin asiakaspalvelu on hoitanut ensimmäisen vuoden aikana puhelimitse asiointia 23177 puhelussa. Lisäksi asiakaspalvelu on hoitanut lukuisia asioita myös sähköpostitse. Nautarekisteri toimii palveluväylän kautta useiden kumppaneiden kanssa ja tietoa siirtyy noin 100 000 kertaa päivässä.

Nautarekisterin asiointisovellukseen kirjaudutaan Suomi.fi-tunnistautumisen kautta pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla ja sen kautta voi hoitaa kaikki nautaeläinten lakisääteiset ilmoitukset. Sovellus löytyy osoitteesta: https://nauta.ruokavirasto.fi

Nautarekisterin asiointisovellus tarjoaa useita hyödyllisiä toiminnallisuuksia kuten esitäytetyt ilmoitukset ja ilmoitukset virheellisistä tapahtumista. Sovelluksesta voi muun muassa itse tarkastaa eläinrekisteritietojensa ajantasaisuuden ja lisäksi se toimii yhtenä kanavana viranomaistiedotteille. Vinkkejä nautarekisterin asiointisovelluksen käyttöön saa ruokaviraston nettisivuilta