Blogi: Vähemmän on enemmän nettisivu-uudistuksessakin

23. lokakuuta 2023

Ruokavirasto.fi:n sisältöjä on myllätty uuteen muotoon ja järjestykseen. Projekti sai alkunsa kaksi vuotta sitten ja sen aikana säädimme myös sivuston käyttöliittymää vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita. Urakka oli jäätävä, sillä sivuja oli kieliversiot mukaan lukien yli 10 000. Osaa virastolaisistakin hirvitti tällainen jättiprojekti. Siksipä ei auttanut muuta kuin syödä kakkua pala kerrallaan ja tärkeimmät palat ensimmäisenä. Suosiolla totesimme, että ihan kaikkea suunniteltua ei voida tehdä projektin aikana, varsinkaan, kun tekijöitä ei ihan joka asiaan ollut saatavilla. Sovelsimme tässä projektissa ketterän kehittämisen periaatteita ja palvelumuotoilun menetelmiä.

Ehjää ei kannata lähteä korjaamaan

Usein nettiuudistusprojektien lähtökohtana on julkaisujärjestelmän vaihtotarve. Olimme Ruokavirastossa kuitenkin tyytyväisiä julkaisujärjestelmään, joka oli helppo käyttää ja ajanmukainen – ei siis syytää lähteä korjaamaan sitä. Se, mikä meillä sen sijaan oli selkeästi rikki, oli sisällön jaottelu kohderyhmien mukaisiin osioihin. Osa sisällöistä oli sujahtanut kivasti kohderyhmäjaotteluun, mutta osalle sisällöistä oli hankala  löytää sopivaa kategoriaa, eivätkä asiakkaatkaan aina tienneet, mistä tietoa lähteä etsimään.

Sivuston rakennetta suunnittelimme hartaasti koko organisaation voimin työpajoissa, jotta se varmasti toimisi tällä kertaa paremmin. Esittelimme vaihtoehtoja myös asiakkaille. Välillä sivustorakenteita miettiessä meille tuli haasteita, mutta meitä myös helpotti tieto, että puolet käyttäjistä tuli sivulle hakukoneen kautta. Hakukonekäyttäjälle navigaatiorakenteen merkitys on vähäisempi, mutta toisaalta yksittäisen sivun pitäisi pystyä toimimaan melko itsenäisenä kokonaisuutena.

Kaikkea kaikille on ei mitään kenellekään

Sisältöjä meillä tuottavat pääasiassa substanssiasiantuntijat ja joskus sivusisällön kohderyhmän hahmottaminen oli vaikeaa, kun lukijoina voi periaatteessa olla kuka tahansa. Toisinaan päivityksiä oli luotu kiireessä pala palalta ja kokonaisuus ei enää palvelut sivuston silmäilijää. Ongelmia korjaamaan luotiin uusi sisällöntuotanto-ohje, jota hyödynsimme sisältöjä tehdessä. Järjestimme myös kirjoitusklinikoita, joissa aika usein pyöriteltiin esimerkiksi sivujen otsikoita, jotta niistä saatiin tiiviitä, mutta toimivia. Opettelimme myös tulkitsemaan sivuston analytiikka ja laadunhallintadataa paremmin.

Tärkeimpiä oppeja sisältöjen tuottajille:

  • Panosta informatiiviseen otsikkoon.
  • Tuo tärkein ja olennaisin asia alkuun.
  • Tarjoa silmäiltävää sisältöä pitkin tekstiä.
  • Puolet sivuston käyttökerroista tapahtuu mobiililaitteella, muista siis katsoa myös mobiilinäkymä!
  • Saavutettava sisältö on myös hakukoneystävällistä.

Seura tekee kaltaisekseen

Projektissa hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä palvelumuotoilijoiden ohjauksella. Ehkä kaikkein antoisinta olivat asiakkaiden haastattelut, joissa saimme kuulla eri asiakkaiden työpäivästä tai tilanteista, joissa sivustomme on tarpeen. Joskus esitellyistä uudistuksista ei löytynyt juurikaan kehitettävää, mutta sen sijaan me virastolaiset saimme paremman käsityksen tilanteista, jossa tietoa tarvitaan. Kun asetumme mielessämme asiakkaan asemaan, se auttaa meitä palvelemaan asiakasta paremmin myös tulevaisuudessa. Tällainen asiakasymmärryksen rakentaminen jatkuu meillä vielä projektin jälkeen.

Saara Linna
asiantuntija
asiantuntijapalvelujen yksikkö